20 January 2009 | 0 comments

Apa Masalah Kau?

Labels: ,
Apa masalah kau?
Apa yang kau mahu?
Apa yang aku buat salah?
Apa yang aku coret semua fitnah?
Apa yang aku luah semua sampah?
Apa kau ingat kau bagus?
Apa kau ingat kau sugus?
Apa punca aku bersuara?
Apa punca aku dihina?
Semata-mata hanya kerana ONGKOSnya
Bila duit menjadi raja...
Bila akidah terpesong ke sana...
Bila akhlak tah ke mana...
Bila hidung dicucuk talinya...
Bila ada kuasa memerintah...
Bila kau sangka kaulah segalanya...
Aku bukan seekor LEMBU yang hanya mengikut tuannya
Bagaimana kalau aku kaji diri?
Bagaimana kalau kau tanya hati?
Bagaimana kalau kau ubah pemikiran?
Bagaimana jika terdapat perbezaan?
Bagaimana cara untuk mengatasi masalah?
Bagaimana jika kami dipijak?
Renung-renungkanlah, jangan terlalu mencari masalah seseorang sehingga tidak mahu melihat kesilapan diri sendiri. Tidak mahu mengaku kesilapan yang telah dilakukan, dan meneruskan dengan ucapan semanis kata itu. Sopan tingkahmu, hanyalah untuk beberapa waktu sebelum talam kembali ke tempat asalnya.
Aku menegur untuk kebaikan bersama...
Aku menjadi korban untuk kepentingan semua...
Aku biarkan diriku menjadi lilin, menerangi semua...
Aku bukan menentang akan tetapi berjuang...
Aku mungkin hina akan tetapi aku bukan nista...
Aku mungkin bodoh tetapi aku mengakuinya...
Adakah kau merasakan diri kau lebih mulia disisi Allah berbanding kekasih-Nya..? Aku hina dan serba kekurangan. Aku bukanlah sebijak kau orang semua, memegang segulung kertas yang dibanggakan, akan tetapi, melupakan tanggungjawab, menggadaikan agama demi harta yang dikejar.
Aku memang orang yang bermasalah, akan tetapi, aku tidak malu untuk mengakuinya bukan seperti kau! Insan yang hanya memikirkan kereta baru, sehingga melupakan tanggungjawab kalian.

Muhamad Hadi Ahmad | myfr3ak

[untuk segerombolan dari aku]