15 September 2009 | 8 comments

Youtube: Perjalanan Ke Pulau Pinang 11/9

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Ya, seperti yang korang tahu, aku buat trip ke Penang (sehelai sepinggang) untuk menghadiri Majlis Berbuka Puasa Komuniti Bloggers Penang anjuran Enchek Luth. Ini adalah kali pertama Komuniti Bloggers Penang (KBP) membuat aktiviti ini dan aku rasa ia berjaya secara keseluruhannya. Aku memang amat puas hati, walaupun hanya kurang 15 orang yang hadir, tapi kami dah macam satu keluarga. Kami ada Mamu (panggilan untuk pakcik) Omara, abang Fazrulls, Ustaz Baba, Mama Moden, Panglima Hitam @ Enchek Helmi, Baby Wify bersama kakak yang comel (tapi agak pendiam juga la), JulietAnna, ada anak-anak Ustaz Baba dengan Mama Moden yang comel (adilah), dan tidak lupa kepada Enchek Luth.

Walaupun ini merupakan pertama kali kami bersua muka, tapi, memang terus mesra. Mula-mula agak segan la sikit dengan Ustaz Baba dengan Mama Moden, biasa la, saya ini budak jahat (wahaha). Tapi Alhamdulillah, masing-masing memang mesra. Mamu lagi la, datang-datang terus "Oh, ini la hadi. Dalam gambar muka nampak lain, botak", aku terus ketawa. "Itu gambar lama mamu, dah ada rambut dah la ni".

Aku memang banyak terhutang budi kepada Enchek Luth, walaupun beliau ada ujian pada pagi Sabtu itu, dia sanggup tak tidur untuk menjemputku di Terminal Bas Sementara Pulau Pinang. Aku juga bersyukur ke hadrat Ilahi kerana Dia telah mengejutkan aku setelah bas yang aku naik berhenti diterminal itu. Aku buka mata, aku nampak lampu signboard Terminal, langsung kalut untuk turun. Aku bersyukur pada-Mu Ya Allah kerana menggerakkan aku.



catatan penulis
Banting, Jumaat jam 5.30 Petang
Aku melangkah menuju ke Terminal Bas Banting, sangkaanku, aku berjaya dapatkan bas terus ke Klang Sentral, akan tetapi sangkaanku benar-benar meleset. Bas yang ada semuanya menuju ke Klang. Aku terus menaiki Bas Cityliner yang berwarna merah itu, kemudiam disusuli oleh pelajar-pelajar yang outing untuk membeli juadah. Sesak, memang sesak.


Klang, 7.30 Petang
Setibanya aku ke Bandar Diraja Klang, aku terus menuju ke 7 Eleven untuk membeli juadah berbuka puasa. Ya, untuk hari itu aku memang tidak sempat untuk membeli juadah berbuka. Snickers, Twister Apple dan Dunhill 14 menjadi temanku berbuka. Itu rezekiku pada hari tu. Lepas menikmati minuman, aku terus mencari bas ke Klang Sentral, ini merupakan kali pertama aku naik dari Klang Sentral. Beberapa orang ditanya, ada yang kata tunggu dibawah jambatan, ada yang kata tunggu didepan Masjid, ada yang kata tunggu di bank. Setengah jam aku terkapai-kapai mencari tempat untuk aku menaiki bas ke sana. Akhirnya aku jumpa, sekali lagi Allah mempermudahkan perjalananku.



Klang Sentral, Sekitar 8.45 Malam
Aku terpaksa berjalan kaki lebih kurang 500 meter untuk sampai ke Terminal bas kerana ada budak didalam bas mengatakan aku boleh turun disitu. Oleh kerana fikiranku aku agak kurang stabil (mungkin kerana perutku masih kosong) aku turuti sahaja kata-kata budak itu. Tak mengapalah, dugaan kecil. Sesudah sampai di Terminal, aku terus naik ke ruang penjualan tiket dibahagian atas. Aku terus disapa oleh "lalat-lalat" tiket. Aku tak suka bila orang menyapa aku sebegitu rupa, sungguh tertekan apabila dipaksa-paksa turutkan kata-kata mereka. Selamatlah aku ternampak signboard "Jumiati Enterprise", syarikat bas yang aku telah membuat tempahan 2 hari sebelum aku datang.

"Enchek ada booking? Apa nama Enchek?", tanya seorang wakil dari syarikat itu.
"Adi, saya booking tiket jam 11", aku menjawab.
"Oh, yang kosong satu tujuh, empat tiga dua enam .... ini nombor enchek kan?"
"Ya, sayalah tu."



Not lima puluh ringgit diberikan kepada auntie yang menjaga kaunter itu, dan bakinya dipulangkan kepadaku. Lelaki berketurunan India yang merupakan agen syarikat berkenaan mengatakan padaku yang tiket itu bernilai RM34, tapi kerana tidak ada wang tukar, RM32 sahajalah tiketnya itu. Terima kasih Allah. Rezekiku.



Aku menunggu bas sambil bertemankan novel karya Ramli Awang Murshid, "Ranggau", yang dipinjamkan oleh Ismail Badri, sahabatku yang telah pulang ke Pahang pada minggu lepas. Helaian demi helaian ditatap, satu ayat telah menarik perhatianku.

Aku lebih gemar tinggal dihotel. Aku tidak suka menyusahkan tuan rumah.

Ya, aku juga bersifat seperti itu. Tidak, aku tak sombong, aku bukannya memilih. Ini aku, aku lebih rela tidur berbantalkan beg dan jaket aku dari menyusahkan orang lain. Kerana itu jugalah aku menolak ajakan Enchek Luth untuk bermalam dirumahnya.



Pulau Pinang, 4 Pagi
"Dimana aku?", aku bermonolog sambil memerhati sekeliling. Bas yang ku naiki telah berenti ditepi jalan, dalam renungan jauhku, ku terpandang signboard "Terminal Sementara Pulau Pinang". Laju saja aku turun. Alhamdulillah, aku bersyukur pada-Mu Ya Allah kerana menggerakkan hatiku lalu menyedarkan aku dari tidurku. "Bersahur dulu, atau tunggu Luth?", dan akhirnya aku mengambil keputusan untuk menunggu sahabatku Luth sebagai menghormatinya.

Lepas menjamah nasi di Khalel, Bandar Sunway, Luth membawa aku ke rumah rakan se-politeknik-nya. Dan aku cuba untuk melelapkan diri, tapi tak terdaya. Novel diselak lagi sehingga jam menunjukkan pukul 9.30 pagi. Selepas itu, aku terus melabuhkan diri seketika untuk menunggu Luth yang pergi berjuang menjawab test.

"Huh, sudah petang!", aku bermonolog sendirian setelah dikejutkan oleh Luth. Terus siapkan diri, dan terus pergi ke Bangkok Station untuk menempah meja. Jam menunjukkan pukul 3.30 petang. "Awal lagi ni.. Carwash bukak tak?", luth bertanya. Aku hanya tersenyum dan menganguk. Selepas memandikan kereta Iswara kesayangannya, kami gerak ke Bangkok Station lagi.

Bersambung.. (tunggu Ilham..hehe) + dalam proses upload video. Hehe