11 December 2008 | 6 comments

Aku dan Novel - Hatiku di Harajuku

Karya: Ramlee Awang Murshid (RAM) | Keluaran: Alaf 21

 

hatiku-di-harajukuKisah YAKUZA

MELAYU?

Kisah seorang yakuza di Jepun yang berasal dari Malaysia, Ryu-Watanabe, nama Risham ketika menjadi yakuza dan menguasai kenjutsu, berlatih menjadi seorang samurai.

Beliau tertarik dengan hidupan seorang yakuza setelah bersua muka dengan Noriko, anakanda kepada Ketua Kumpulan Yakuza Amikie. Oyabun (Mahaguru) Nagamaru dan disebalik bebalannya berhadapan dengan sekumpulan Amikie yang mengugut untuk membunuhnya, dia menyatakan bahawa Noriko merupakan gadis yang cantik. Cinta mula berputik, menguasai keperibadian seorang samurai dengan datuk Noriko, Yamasaki. Mereka telah dianugerahkan pedang yang bergelar Tou Aii iaitu Pedang Cinta.

"Tou o hanashite moraimas" - Biarkan Pedang Berbicara (kot..hehe)

Mereka terpisah apabila Ayahanda Noriko menyatukan Noriko dengan orang lain dengan ikatan perkahwinan kerana perhubungan Noriko dengan lelaki bukan kelahiran Jepun itu tidak disenangi oleh beliau.

Dia pulang ke Malaysia, berpura-pura menjadi seorang yang SENGAL, LURUS BENDUL, LEMBIK dan sering menjadi bahan bulian Iskandar, orang kepercayaan Sabrina, majikan mereka di sebuah restoran Makanan Jepun, di Plaza Lowyat.

Dalam diam, Sabrina menyimpan perasaan terhadap Risham, manakala si Iskandar meminati Sabrina. Risham? Masih berlakon sebagai seorang yang dunggu.

Setelah mendengar berita tentang Yakuza Amikie yang pernah dianggotainya dulu telah hancur ditentang Yakuza Jiro, dan juga mendengar bahawa bekas kekasihnya itu masih hidup, Noriko, dia terus menjejakkan kaki ke bumi Edo itu lagi.

nak tahu selanjutnya? Angkat la satu.. hehe

 

Aku kata:

Sedap! Macam makan roti jala dengan kuah pekat tu.. Perghh! Mula-mula aku pun blur ja sebab bro RAM pakai bahasa jepun (tau la dia penah dok sana =p..hehe, slamat ada Malay translation), nama jepun pun bersepah, memang blur! Tapi, dah dekat suku buku aku hayati, terus aku "masuk" dalam cerita tu, macam "Bagaikan Puteri", "Hijab Sang Pencinta" & "Cinta Sang Ratu". Serius, aku macam jadi camera-man dalam novel ni. Semangat samurai mula masuk ke dalam rongga-ronggaku, dadaku terus panas membara, memahat kaki ke bumi sambil memegang Tou Aii - Cewahhh! Hahaha. Tapi betul la, semua sangkaan aku dia tepis,

"Kematian anggota Yakuza Jiro, terus dikaitkan dengan kebangkitan Ryu-Watanabe." - aku ingatkan memang dia, tapi, tak sangka pulak si Noriko punya gheja!

"YAKUZA DI MALAYSIA" - ingatkan kerja si Risham, sebab dia ada penyakit berjalan time tido, tapi, rupa-rupanya..hehe, baca la sendiri..

banyak lagi la..terus buat aku membaca walaupun esoknya paper Office Administration 1 (OA), memang aku xbaca langsung, dalam masa setengah hari, aku berjaya menghabiskan novel ni, baru aku belek2 buku OA tu, selak2, tenung2..katup n tidow, sebab dah pkul 4 lebih, paper aku 9.30 pagi! Okay2, nak try layan "Ungu Karmila" pulak..

Haa, lagi satu, memang promote abis RTM, KLfm! Hahaha, mentang2 bro RAM orang kuat sana.. hehe, takpa, janji layannn..

Eh,eh, ada lagi satu, kan best kalau novel ni difilemkan.. Serius sedap! Yela, Harry Potter dari novel, Ayat-ayat Cinta dari novel, banyak la dari novel.. Malaysia punya bila lagi mau bikin KILLER MOVIE? Yang aku tau, filem si Rashid Sidek dengan Wardina berlakon tu ja yang diadaptasi kot.. aku rasa, kalau diikutkan jalan cerita, memang sedap! Korang bayangkan, orang melayu dress-up yakuza, hidup kat jepun (cam dalam Tokyo Drift - ni pakai mat saleh). Kalau promotion betul-betul, confirm-lah! Bley kasi tayang kat worldwide (kalau ada yang mau sponsor la..).

Rating: *****  5/5
Genre: Aksi, Percintaan, Perkauman, Dendam, Insaf, Hormat, Prinsip