28 May 2009 | 3 comments

Korang Percaya Tak Pada Takdir?

Itu persoalannya untuk hari ini.

Takdir yang menentukan, pertemuan yang tak disangka, takdir juga yang menentukan perpisahan”

Itu adalah seungkap lirik lagu yang berkaitan dengan takdir, kalau korang tengok filem “Selamat Pagi Cinta”, bahagian Pierre Andre dengan siapa entah nama gadis itu. Itu juga berkaitan dengan takdir. Lambung duit syiling untuk menentukan perkahwinan, biarkan takdir yang menemukan kembali. Lepas tu, Pierre Andre berjaya mendapat nombor telefon si gadis, tapi kertas itu terkena air pula, terpaksa dia mencuba beratus-ratus nombor untuk mencari si gadis.

Sepang ada beritahu kepada mf, yang babak ini seakan-akan filem Serendipity. Langsung mf cari dan download. Hari ini baru ada kesempatan untuk menontot filem tersebut. Sebak, memang sebak.

beginning

Ianya bermula di disuatu Krismas, Jonathan dan Sara berada dikedai yang bernama Serendipity, untuk membeli sarung tangan yang berwarna hitam. Masing-masing bertolak-ansur dan dengan penuh selamba ada orang tua ambil sarung tangan tu, terus masing-masing mengaku yang mereka itu adalah pasangan.

Selepas itu, mereka pergi untuk keluar bersama-sama, dan ketika hendak berpisah, Jonathan bertanyakan si gadis bagaimana cara untuk berhubung, si gadis menjawab “Biarlah takdir menentukan kita”.

duit Boleh dijadikan cerita, masing-masing tertinggal barang dikedai Serendipity. Terjumpa kembali, si Jonathan bertanyakan sekali lagi dan kali ini, si gadis memberikan Jonathan sekeping not dan menyuruh Jonathan tuliskan nama dan nombor telefonnya. Sara terus mengambil duit itu dan pergi membeli barang, dengan alasan, “Sekiranya ada duit ini kembali kepada saya, itu bermakna kita ada jodoh untuk bersama” dan si Sara menulis nama berserta nombor telefonnya dibuku sambil berkata, “Saya akan meletakkan buku ini dimana-mana stor buku, dan sekiranya awak jumpa buku ini, itu bermakna ada jodoh diantara kita”.

lif

Si Jonathan masih tidak mengerti, si gadis mengajaknya ke sebuah hotel, dan berkata,

“Awak masuk ke dalam lif ini, awak tekan sahaja tingkat berapa, begitu juga dengan saya, sekiranya kita berjumpa ditingkat yang betul, itu bermakna ada jodoh diantara kita”

Ya, masing-masing masuk ke dalam lif dan menekan tingkat 23. Tetapi lif yang dinaiki oleh Jonathan agak lambat tiba ke tingkat 23 kerana ada seorang budak yang menekan-nekan butang itu. Setelah peristiwa itu, mereka tidak bertemu untuk beberapa tahun.

Ketika masing-masing hendak melangsungkan perkahwinan, naluri mereka berdua kuat untuk berjumpa! Macam-macam Jonathan buat untuk mendapatkan maklumat si gadis! Si gadis pun sama, terus datang ke New York dan masuk ke dalam teksi. Apabila disoal oleh pemandu, dia menjawab “Awak bawalah saya ke mana-mana”. Hahaha.

Selanjutnya? Kena la tengok sendiri! Nak mengarang agak panjang! Lagipun, tak meriah la kalau tahu semuakan ;) Oleh itu, rajin-rajinlah mencari Serendipity dirumah Pakcik Google.

 

p/s: mf nak upload, tapi line tidak mengizinkan, tetapi kalau line agak elok, mf akan cuba upload dimediafire. Okay! Tak janji!