22 December 2009 | 9 comments

Aku Dan Novel - 9 Nyawa - Ramlee Awang Murshid



[INTAN SURYANI]
Berkali-kali dia koma dan kemudian sedar semula… menyebabkan mamanya percaya bahawa dia mempunyai 9 nyawa berdasarkan sebuah mimpi. Dihitung jumlah ‘nyawa’ yang diambil daripadanya, lalu mengundang trauma. Sungguh dia tidak percaya… ketika koma, rohnya menyaksikan jasad sendiri yang terbujur kaku.


[HAKIM]
Si buta lagi yatim piatu ini menyara adiknya dengan penuh tanggungjawab. Hatinya sungguh luhur. Sesiapa saja akan terusik melihat keikhlasannya. Anugerah TUHAN… mata hatinya lebih ‘celik’. Dia bisa mendengar suara mereka yang berada di sempadan, antara hidup dan mati.

Mereka berdua bertemu jua… di alam paranormal. Pertemuan itu merungkai sebuah kisah di sebalik cerita. Kejutan demi kejutan yang tidak disangka-sangka terungkai. Dan satu persoalan lain pula muncul – mengapa mereka tidak dipertemukan lebih awal?

[Klik Untuk Membaca Review  di Kelab RAM]



 Komen: Aku baru beli la. Nanti aku update! Hee  (8.44pm) Selesai sudah bersama 9 Nyawa. Terbaik! Two thumbs up for Enchek Ramlee. Aku berjaya masuk dialam novel, tak macam Mikhail yang mungkin kerana isu global sangat. 9 Nyawa, isu pokoknya, koma, yakni berada ditengah-tengah antara alam hidup dan mati. Sang buta, Hakim diberi anugerah untuk berbicara dan mampu melihat roh-roh yang keluar daripada jasad tetapi masih belum menemui ajal. 9 Nyawa ini dikaitan kucing yang dikatakan mempunyai 9 nyawa. Begitu juga dengan Intan yang dikatakan telah hidup kembali setelah jantungnya gagal berfungsi.

Antara isi-isi yang banyak disebut didalam 9 Nyawa,
  • Eksiden
  • Koma
  • Buta
  • Sakit Jantung
  • Singapura, Indonesia & Kedai Intan Berlian
  • Gangster
  • Kumpulan Naga
  • Pembunuh Upahan
  • Ditipu insan tersayang
  • Roh

Watak Utama: Hakim, Intan
Watak Sampingan: Azizah, Shauki, Dr David @ Daud, Khairil, Brother Long, Dahlan

Lokasi: Kali ini, RAM menjadikan Kota Singa yakni Singapura sebagai tempat permainan untuk 9 Nyawa. Kuala lumpur dan Jakarta juga menjadi tempat untuk mengukuhkan jalan cerita. Tanah Suci Mekah & Istanbul tidak terkecuali.
dan diantara bait-bait perkataan yang aku suka,

"Kita manusia terpilih meskipun malang" - m/s 25
- Aku suka ayat ni! Bayangkan dalam berjuta-juta kembar kita (sperma) merenangi ke sebuah rumah yang sama, hanya kita berjaya menikmati keindahan dunia yang sementara walaupun kita menghadapi ujian getir hidup.

"Putus asa, lebih sakit daripada penyakit-penyakit lain dimana penyakit itu boleh merosakkan keseimbangan perasaan." - m/s 237
- Benar! Setuju benar! Walaupun aku sentiasa berada dibawah (aku tahu dimana kedudukanku), tetapi aku tidak pernah putus asa. Setiap kesilapan merupakan cikgu terbaik untuk kita. Wah2, kalau panjangkan tentang putus asa ni, rasa-rasa boleh je kot masuk kontest "Berani Untuk Gagal" oleh Denai Hati macam luth buat.

"Lelaki yang merasakan dirinya sempurna selalu menggunakan kesempurnaannya untuk melukakan perasaan wanita." - m/s 372

- dan inilah yang dikatakan Player ataupun bohjan. Sempurna disini, bukan pada paras rupa saja tetapi termasuklah wang ringgit, kereta mewah bapak, dan macam-macam. Semoga Allah menjauhkan aku sifat-sifat tercela.

Terima kasih RAM untuk 9 Nyawa. Aku akan menantikan sambungan (aku rasa) Trilogi Bagaikan Puteri, sebab dibahagian Tinta Penulis, ada tercatat,

"Cinta Sufi, cerita tentang Saifuddin atau dikenali sebagai Sunan. Penampilan kali ini tanpa dua watak utama sebelum ini iaitu Haryani dan Dani. Saya gantikan dengan watak Catalina, balu seorang bangsawan dari Lisbon Portugal yang mencari Maryam di Tanah Melayu semasa penjajahan pertama Portugis ke Melaka pada tahun 1511."

Tamat.