14 February 2009 | 2 comments

Aku dan Valentine

Happy Valentine Days! Selamat Hari Kekasih!
Artist: Search
Song: Fantasia Bulan Madu







Ucapan yang sering didengari pabila tibanya hari ke-empat belas pada bulan Februari.

Ada apa dengan Valentine! Itu adalah salah satu daripada ungkapan yang sering aku ucapkan kepada orang-orang tertentu. Buat pengetahuan korang, selama 22 tahun 11 bulan 7 hari ni, aku langsung tak pernah sambut walaupun sekali dalam hidupku. Walaupun 14 tu ada kaitan dengan aku dulu, tapi, memang tak pernah sambut.

Sebab apa?

Sudah 8380 hari aku mengembara di dunia ini, dan mendalami Ilmu-ilmu Islam. Tetapi, aku masih berasa pelik! Kenapa ada insan yang bergelar muslim masih menyambut hari MEMUJA kekasih ini? Antara alasan yang sering aku dengar,

"Biarlah, kubur masing-masing"

"Alah, bukan buat apa pun, setakat kasi bunga saja

dan macam-macam lagi lah! Tapi, kita sering dengar ada kes "gadis dinodai ketika menyambut Valentine". CINTA yang mereka pupuk, semuanya terjurus kearah seks (jika sudah berkahwin, tak kisah-lah). Mungkin bagi mereka, itulah bukti CINTA!

Teringat aku akan Talk Show si Ally tu,

"Demi CINTAku padamu, ku korbankan JIWA dan RAGA" - Amy Search (Fantasia Bulan Madu)

dan Ally kata,

"Kini, ayat itu sudah tak boleh digunakan"

Aku setuju benar dengan pendapatnya! Mungkin kerana terlalu mengikutkan darah muda (aku menulis sebab aku pernah menghadapinya..) yang membara, dan bagi mereka,

..Cinta adalah Segalanya..


..tapi mereka terlupa yang Sahabat adalah orang yang paling terutama, sebab apa aku berkata demikian? Bayangkan, jika kenderaan rosak, adakah korang panggil awek/balak korang repair? Mungkin ada (bagi kaum hawa), tapi, bagi lelaki, masa ini-lah gunanya kawan-kawan! Aku memang tak suka istilah "kawan" itu, aku lebih suka menggunakan "Sahabat".

Cukuplah setakat ini keyboard ditekan, dan sebagai renungan,

Kita dilahirkan bukan seperti seekor tenuk, tapi sebagai seorang manusia yang diberi akal fikiran. Gunalah akal yang ada untuk mengkaji sesuatu, jangan terlalu menjadi seperti KUDA yang dikawal oleh tali dikepalanya.